Středa , Leden 23 2019
Domů / Články / Vyhýbejte se sojovému proteinu
No-Soy

Vyhýbejte se sojovému proteinu

Sojový protein není o nic lepší než voda. Proč?

Před 15 lety jsem představil sportovnímu světu pár studií, které poukazovaly, že sója způsobuje zcvrkávání varlat a snižuje hladinu testosteronu. Přesto si stále mnoho lidí myslí, že sojový protein je dobrý na budování svalové hmoty.

Tvrdí, že díky procesu zpracování sojového proteinu v něm chybí isoflavony, které jsou za zcvrkávání a snížení hladiny testosteronu zodpovědné. To může i nemusí být pravda, některé průzkumy zjistily, že isoflavony se v některých sojových proteinech vyskytují. Ať už jste na kterékoliv straně, poslední studie nám daly další důvod, proč se sóje vyhnout.

Sója není o nic lepší než voda

Studie na univerzitě v McMaster  prokázala, že když přijde na syntézu svalových bílkovin – tvorbu svalstva, není sója o nic lepší než voda. Výzkumný tým dal skupině 30 mužů 0 g proteinu, 20 g sojového proteinu a 40 g sojového proteinu při regeneraci a po cvičení. Výsledky byly porovnány se skupinou mužů, která dostala 20 a 40 gramů syrovátkového proteinu.

Skupině se 40 g sojového proteinu se syntéza svalových bílkovin zvýšila jen minimálně. 20 g sójy mělo téměř stejné výsledky jako 0 g. Oproti tomu  u syrovátkového proteinu se syntéza zvýšila významně u obou skupin. Výzkumný tým se domnívá, že syrovátkový protein měl lepší výsledky díky většímu poměru leucinu, což je hlavní aminokyselina pro tvorbu svalů. Velké procento aminokyselin v sóje, včetně leucinu, se zničí kvůli oxidaci a tělo je nemůže využít pro tvorbu svalů.

Z těchto výsledků je zřejmé, že pokud chcete budovat svalovou hmotnu, měli byste se sojovému proteinu vyhnout.

Článek je volným překladem z https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/tip-avoid-soy-protein.

Máte se sojovým proteinem jinou zkušenost? Podělte se s námi v komentářích.

Update 23.12.2015

V komentářích na facebooku byl odkaz, který je naprostý opak tohoto článku. Doporučuji vám článek přečíst a udělat si svůj vlastní názor. Jak už to bývá, na každou studii je nějaká novější, která ji naprosto vyvrací. Proto je potřeba zkoušet věci na sobě, pokud je to možné. Berte v potaz, že každý člověk je jiný a tudíž to může na každého jinak působit.

 

 

 

About Michal

Zápasník a trenér Pentagym Praha.

Check Also

3 věci, se kterými musíte přestat, pokud chcete zlepšit kondici

Na internetu najdete spoustu článků, jak zlepšit fyzickou kondici. Existuje hodně tipů a triků a pročíst …

One comment

  1. Tady je zajimavy kontra clanek.

    Sojový protein mýtů o estrogenu zbavený
    http://fitness-fight.cz/sojovy-protein-mytu-o-estrogenu-zbaveny/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *