Středa , Listopad 22 2017
Domů / Články / Benefity otužování a studených sprch
otuzovani

Benefity otužování a studených sprch

O tom, že sprchovat se studenou vodou je zdraví prospěšné, slyšel během života asi každý. Jenže ruku na srdce, není po ránu moc příjemné vylézt z teplé postele a pustit na sebe ledovou vodu. Osobně jsem s tím měl velký problém a nedokázal jsem si představit být ve studené sprše déle než 5 vteřin. Světe div se, po několika měsících pravidelného otužování nedám na studenou vodu dopustit a doporučil bych to každému, kdo chce do své sportovní kariéry přihodit další výhodu před konkurencí. Získáte tím spoustu výhod nejen do sportu, ale i do běžného života.

Pro ty, co zatím váhají, jsem sepsal pár benefitů, proč ledovou vodu a chlad zařadit do své denní rutiny.

Vybuduješ si železnou vůli

Benefit, o kterém se většinou ve článcích o přínosu ledových sprch nedočtete. Zejména v začátcích je potřeba velké odhodlání. Vlézt každé ráno do ledové sprchy vyžaduje hodně mentální síly. Po čase se mentální síla a disciplína stane zvykem. Zvykem, který se přenese i do běžného života a tréninku.

I kdyby bylo budování vůle a disciplíny jediným přínosem, už to samo o sobě stojí za to.

Tím ovšem výčet benefitů zdaleka nekončí…

Emoční vyrovnanost

bondMíváš úzkosti, trpíš nervozitou nebo se snadno naštveš?

Právě ledové sprchy ti s tím mohou pomoci. Vážně…

Studená sprcha působí jako trénink nervového systému, aby byl odolnější vůči vnějším stresorům. Podle této studie působí sprcha jako malý oxidativní stres na nervový systém. Časem se mu tělo přizpůsobí a bude méně reagovat i na ostatní druhy stresu. To z vás udělá zenového mistra i ve chvílích, kdy byste normálně vybouchli vztekem nebo se sesypali z nervozity.

Známým propagátorem je například James Bond, který začíná každé ráno tzv. skotskou sprchou. Začne se sprchovat teplou vodou a zakončí to studenou. Kdo by nechtěl být klidný a mít nervy jako James Bond?

Snižuje stres

Snížení stresu souvisí nejen s emoční vyrovnaností. Chlad snižuje obsah kyseliny močové v krvi  a naopak zvyšuje množství příznivých antioxidantů.  To má za následek celkové snížení stresu.

Pomáhá s hubnutím

Naše tělo se mimo jiné skládá z bílého a hnědého tuku. Bílý a hnědý tuk jsou na tom podobně jako Joker vs Batman.

joker

Bílý tuk (Joker) se považuje za ten špatný. Je to ten, který se ukládá, když zkonzumujete více kalorií než vaše tělo potřebuje a nezvládne je spálit. Typicky se ukládá do břicha, boků, stehen a podobně.
Oproti tomu hnědý tuk (Batman) je ten dobrý. Jeho funkcí je generovat teplo a udržovat naše tělo ve správné teplotě.

Vystavíme-li tělo extrémnímu chladu, například studené sprše, aktivujeme tím hnědý tuk, který začne spalovat kalorie, aby nás udržel v teple.

Podle této studie může chlad zvýšit hnědý tuk až 15x oproti normálu. To by se mohlo rovnat úbytku váhy až 4 kg za rok.

V souvislosti s hubnutím se o vaně s ledem jako o zázračném prostředku k hubnutí zmiňuje i Tim Ferris v jeho knize 4hodinové tělo. Vana plná ledu je však až další krok pro ty otrlejší.

Lepší imunita

Jeden z nejdůležitějších benefitů studené sprchy.

Studie prokázaly, že pravidelné studené sprchy zvyšují počet bílých krvinek. Bílé krvinky mají schopnost bojovat proti virům, bakteriím a jiným patogenům, ale i nádorovým buňkám a vůbec všem organismům a cizím materiálům.

Mezi další faktory patří i zlepšení krevního oběhu, snížení krevního tlaku a celkové zvýšení odolnosti vůči zevním faktorům.

Lepší regenerace

Pokud zápasíte nebo vrcholově sportujete, tak tento bod by vás měl obzvlášť zajímat. Určitě jste všichni viděli fotky či videa profesionálních sportovců ve vaně plné ledu nebo v kryosauně.

junior

Vana s ledem nebo kryosauna jsou samozřejmě o něco efektivnější než sprcha, ale jsou také znatelně nákladnější. Studená sprcha je v mnoha případech naprosto dostačující a hlavně ji můžete praktikovat každý den.

Všechny tři jmenované metody zlepší krevní cirkulaci, pomáhají odplavit laktát ze svalů a snižují záněty v těle. 

Vyzkoušejte také během sprchy střídat teplou a studenou. Uvidíte, že vám vaše tělo poděkuje.

Přírodní zvýšení testosteronu

Zdravá a přírodní cesta, jak zvýšit hladinu testosteronu. Testosteron je nejdůležitější mužský hormon, jehož hladina se během života postupně snižuje.

test

Na trhu existuje spoustu přípravků, jak ho uměle navyšovat, ale proč nevyužít jednoduchou a přírodní cestu?

Zvýšení hladiny testosteronu bylo prokázáno nejen během sprchy, ale i během dne.

A mnoho dalších…

  • Pročištění lymfatického systému
  • Pomoc pro lidi trpící depresemi
  • Lepší spánek a usínání
  • Zlepšení dýchání
  • Zlepšení kůže a kvality vlasů
  • Zvýšení potence v důsledku navýšení počtu spermií
  • Po ránu vás probudí a nakopnou do nového dne

Chcete dát studeným sprchám šanci?

Minimálně ze začátku nemusíte začínat hned studenou sprchou. Ideální je začít si na chladnou vodu postupně zvykat.

Během obvyklé teplé sprchy pusťte na posledních 30 vteřin ledovou vodu a postupně interval prodlužujte až na 1 minutu. Ve chvíli, kdy se při tomto sprchování budete cítit dobře, můžete vyzkoušet různé varianty, jako například střídání teplé a studené vody v tomto pořadí – 1 minuta studená, 1 minuta teplá a 1 minuta studená.

Pokud se rádi držíte konkrétních programů, tak doporučuji vyzkoušet program Eugena Sandowa z webu KB5.cz.

Nezapomeňte, že důležitá je hlavně pravidelnost!

Zdroje:
http://www.medicaldaily.com/benefits-cold-showers-7-reasons-why-taking-cool-showers-good-your-health-289524
http://www.menprovement.com/benefits-of-cold-showers/
http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/surprising-benefits-cold-showers.html
thehackedmind.com/7-reasons-to-take-cold-showers-and-1-that-really-matters/

About Michal

Zápasník a trenér Pentagym Praha.

Check Also

jak saunovat

Saunovací protokol pro lepší regeneraci

Pro regeneraci v náročné tréninkové přípravě existuje mnoho metod. Žádná z nich však není 100% …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *